Jak (ne)funguje bankovnictví na TUL

Zvykl jsem si hodně používat elektronické bankovnictví a platit kartou. Je to pohodlné, praktické, rychlé. Jenže toto se rozhodně nedá říct o tom, co se s penězi děje na Technické univerzitě v Liberci. Mám dvě velmi nepříjemné zkušenosti, o které se s vámi rád podělím.

1) Dobíjení karty menzy

Když jsem před rokem nastoupil na TUL, zkouknul otevírací hodiny pokladny a zjistil svůj stav hotovosti, kterou už jsem prakticky odepsal, rozhodl jsem se využívat možnosti platby pomocí bankovního převodu. Jelikož jsem měl stejnou banku, očekával jsem připsání peněz na účet menzy v řádech minut a následné automatické propojení s mou kartou strávníka.

Špatné informování o zůstatku (nyní už opraveno) způsobilo, že na kartě došly peníze. Neváhal jsem proto a ihned poslal 500 Kč na účet menzy. Bylo úterní dopoledne. Pokud by mi peníze do 24 hodin nepřičetli, nemohl bych si ve středu objednat oběd. A protože menza obdržela mé peníze během několika minut, čekal jsem už jen na pouhé přiřazení k mému účtu. Byla středa poledne, já měl hlad a peníze stále nikde.  Najedl jsem se tedy jinde a řekl si, že zítra už je budu mít připsány na 100 %.

Nepřičetli mi je však ani ve čtvrtek, a tak jsem po 3 dnech čekání ihned napsal e-mail vedoucí menz ve strachu, že se moje peníze někde ztratily. Byl pátek večer, žádná odpověď a peníze stále nikde. A to znamenalo jediné – bez jídla v menze budu i celý víkend.

Když mi nebyly peníze přičteny ani v pondělí, musel jsem jít poprvé v životě vybrat hotovost, abych si na pokladně menzy dobil 300 Kč a mohl chodit na obědy. V úterý odpoledne bylo konečně připsáno i mých 500 Kč, na účtu jsem měl tedy 8 stovek. Zbytečný přebytek – ležící peníze, se kterými nemohu disponovat.

Odpověď na otázku, proč to trvá tak šíleně dlouho, když peníze byly na účtu menzy za pár minut, jsem dodnes nedostal. Byl jsem však poučen – když bankovním převodem do menzy, tak raději 10 dní předem. Přišlo mi, že to dokonce páruje snad někdo ručně, a třeba měl zrovna dovolenou. Každopádně je to nepřípustné a beru to jako zadržování peněz.

2) Úhrada kolejného při odubytování

Nemajíc příliš hotovosti na úhradu kolejného, rozhodl jsem se na to jít chytře – poslal jsem na účet kolejí 1.500 Kč s tím, že to bude jako přeplatek a v hotovosti tak doplatím už jen pár stovek. Přešel jsem však k jiné bance (ZUNO), a tak už se nedalo počítat s převodem v řádu minut.  Odubytování jsem plánoval na středu, a tak jsem peníze odeslal raději už v pátek – v pondělí tedy měly být na účtu kolejí. Jenže to bych nebyl na Technické univerzitě, aby to šlo tak hladce.

Situace se mi trochu zkomplikovala a potřeboval jsem odjet už v úterý. Zašel jsem proto v úterní dopoledne na ubytovací službu, jelikož peníze u mého účtu stále nebyly, ale kolejím už přišly. Očekával jsem, že zkontrolují účet a peníze mi připočtou. Jenže to jde prý přes nějakou asi centrální účtárnu na TUL (jestli jsem to správně pochopil) a ti na to mají týden.

Hodí se zmínit, že v úterý v 9 ráno mi byla vystavena také jedna faktura nesouvisející s TUL. Po 10. hodině jsem zadal příkaz k úhradě, jednalo se o převod mezi 2 bankami. V 11:35, když jsem zrovna byl na ubytovací službě, mi přišlo potvrzení o úhradě faktury. Bylo hezké vidět, že jinde úplně to samé netrvá ani 90 minut, zatímco TUL potřebuje na vše několik dní.

Takže to opět skončilo tím, že jsem musel vybrat hotovost a uhradit vše hotově. Peníze mi k účtu byly přičteny až ve středu, ale bylo mi řečeno, že to není problém a peníze mi pošlou zpět na můj bankovní účet. Už jsem se trošku smířil jak to na TUL (ne)funguje, takže mi bylo jasné, že obratem mi ty peníze rozhodně nevrátí. Čtvrtý den nového měsíce (po 15 dnech) mi konečně na účtu kolejí zmizel přeplatek, z čehož jsem pochopil, že mi je už poslali zpět. Avšak neposlali, zřejmě jen dali příkaz nějaké té centrální účtárně, aby mi je vrátila. A tak jsem tedy opět čekal dalších 7 dní, než jsem je dostal.

Nejhorší bankovní zkušenosti

Bohužel mi nezbývá, než říct, že za ty 3 roky, kdy jsem začal s podnikáním a založil si první účet, jsem se ještě nikdy nesetkal s tak pomalým účetním systémem, jaký je na Technické univerzitě v Liberci. Odvykl jsem si používat větší hotovost, ale platby čemukoliv spojenému s TUL jsou jediný důvod, kdy se mi vyplatí jít vybrat hotovost, protože tam prostě elektronické bankovnictví nefunguje. Tam když něco pošlu, tak to vždycky končí tím, že se moje peníze toulají několik dní neznámo kde, nemohu s nimi disponovat a nakonec to stejně musím uhradit v hotovosti. A během návratu peněz visí tyto opět několik dní zcela bezdůvodně „ve vzduchu“. Je to docela bezohledné, hlavně vůči těm, kteří na tom s penězi nejsou tak dobře…

Doplnění 9. října 2013:

Holt ruční zpracování a neporozumění technice 21. století…

sdilet
Hrůza!Nic mocPrůměrDobrý článekVynikající! (2 hlasů, průměr: 4,50 z 5)
Loading ... Loading ...
Příspěvek byl publikován v rubrice Co mě štve, Finance, Slohovky, Studium, Technologie. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 reakce na Jak (ne)funguje bankovnictví na TUL

  1. Ondra napsal:

    Tak ses alespoň naučil používat papírové peníze :-) jedině když si něco vyřídíš osobně máš opravdovou jistotu, že to tak je.

    • MistrBlogu.cz napsal:

      Tak tohle je hodně naivní. 2 studia na vejšce, 5 let podnikání, 3 zaměstnání – myslím, že těch zkušeností mám za sebou až až a v osobním kontaktu opravdu žádná jistota není. Vždy záleží na lidech, kteří ty věci vyřizují. U spolehlivých lidí se o jistotě mluvit dá, ale u těch ostatních, ani osobní vyřizování není bezproblémový natož nějak spolehlivý. Bordel se dá mít ve všem, a digitalizace tu přehlednost zvyšuje, ne snižuje. Takže elektronický styk je pro mě jistější, protože vím, že jsem ty peníze poslal se správným VS a na správný účet, a mohu být v klidu. Teda jak kde… záleží, kdo je na straně zpracovatele těch el. informací… pokud bordelář, tak ten nebude spolehlivý ani při osobním kontaktu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.